Céges Zero/low waste projektek

Nagyon sokan teszik fel a kérdést, hogy milyen zero waste projekteket tudnának bevezetni a cégnél, ahol dolgoznak. Sajnos elég sok helyen nem is akarnak ezzel foglalkozni, mert némi beruházást, szervezést igényel, pedig idővel mindegyik megtérül. A legtöbb esetben a kétoldalas nyomtatásban kimerül a céges zero waste projekt a kérdezőknél.

A férjemmel egy több ezer fős multinacionális cégnél dolgozunk, ahol szerencsére már elég sok zero/low waste projektet sikerült megvalósítani. Természetesen még mindig akad min változtatni, de szépen lassan, lépésről lépésre arra is sor kerül. 

Az eddig bevezetett dolgokat megpróbálom összeszedni ötletnek, példának, hátha valamelyik nálatok még nincs meg. (A felhasznált képek többsége az internetről van, a cégtől nem kértem engedélyt fényképek közzétételére, mivel babázom, és nem vagyok aktív állományban.)

Kezdjük először is a hulladék kérdéssel:

1. Szelektív hulladékgyűjtés. Ez szerintem már mindenhol alap, de ki tudja...
Érdemes rákérdezni a hulladékszállító cégnél, hogy milyen extra költséggel jár a szelektív hulladékgyűjtés (kuka kihelyezés/szelektív hulladékos zsák, szállítás). Nagyobb mennyiség esetén ingyenesen, vagy akár bevételt generálva is megoldható a bevezetése.
Kisebb cégnél magunk is megtehetjük, hogy kinevezünk, feliratozunk valamit (pl. doboz) a műanyag és papír gyűjtésére, ha a cég nem akar beruházni rá, csak ne felejtsük el felhívni rá a kollégák figyelmét, és ez esetben az elszállítását is magunknak kell megszervezni, de szerintem szorgalmazzuk az első verziót.

2. Gyártási hulladék kezelés. Ha termelő cégnél dolgozunk, akkor valószínűleg keletkezik gyártás közbeni hulladék, selejt, amit szintén kezelni kell. Némi idő ráfordítással, és egy megfelelő emberrel a cég vezetésében megoldható, hogy ezekre keresünk "vevőket". Ne felejtsük, hogy ami az egyiknek szemét, az a másiknak kincs. Mindenre lehet felhasználót találni. Ez tipikusan az, amibe a cégvezetés is belemegy, hiszen így tulajdonképpen pénzt (még ha minimálisat is) teremtünk a hulladékból. Már az nyereség, ha nem kell kifizetni a hulladék szállítását, adott esetben megsemmisítését. PR szempontból sem elhanyagolható tény, ha cégünk üzemeltetését hulladék semlegesen tudjuk megszervezni. Nálunk a gyártási hulladék/selejt 100%-ban újrahasznosításra kerül. Minden esetben törekedjünk az anyagában történő újrahasznosításra.

3. Veszélyes hulladék. Természetesen mindent úgy a legegyszerűbb bevezetni a gazdasági társaságoknál, ha azt hangsúlyozzuk ki, mennyit lehet spórolni vele. 😉

Veszélyes hulladék elszállítására azokat a  konténereket, hordókat használjuk, amiben olyan alapanyag érkezik, ami miatt az szintén veszélyes hulladéknak számít. Így nem kell külön gyűjtő hordót venni, és megsemmisíteni a meglévő alapanyagos hordót. 
(Cégvezetés felé nagyon egyszerű lekommunikálni, hiszen spórolni lehet vele a  hordó árát, illetve a meglévő hordó megsemmisítésében költségét, de előtte azért egyeztessünk a hulladék kezelő céggel, hogy megfele-e nekik az a hordó amink van.)

4. Lecserélt hajtómű olaj újrahasznosítása. Roppant egyszerűen elviszi egy cég és tisztítás után gyárt belőle alacsonyabb minőségű olajat pl.: lánc kenőolaj.
Ez is csak utánajárást, és némi szervezést igényel. Cégvezetés is könnyen belemegy, hiszen ezen is lehet spórolni.

5. Csomagolási hulladék:

5.1. Egyéni védőeszközök 

Rengeteg csomagolási hulladékot nyerhetünk, ha az egyéni védőeszközöket nem egyedi csomagolásban rendeljük, hanem tömbösítve (pl. 100 db-ot egy csomagolásban).
Alkalmazhatunk védőeszköz kiadó autómatákat, így nincs szükség arra, hogy egyesével/párosával legyenek csomagolva.
Általában minden olcsóbb, ha nagyobb kiszerelésben rendeljük. A csomagolási hulladék csökkentése nem kerül többe egy egyeztetésnél az eladóval. Ha autómatát is szeretnénk, az némi beruházással jár, cégenkét eltérő, hogy szükséges-e, vagy sem. Ahol megszakítás nélküli munkarend van, ott szerintem jó, hiszen bármikor szükség lehet valamire. Nem mellesleg a személyre szóló tételes regisztráció, jogosultság és mennyiség beállítások útján a védőeszközök indokolatlan túlhasználata is jól kordában tartható.

5.1.2. Vágásbiztos kesztyű:

A felhasznált vágásbiztos kesztyű felhasználása kb.: 30%-al csökkent ahogy bevezetésre került az elhasznált kesztyű leadása a cseréhez. 
Ez is egy olyan projekt, amivel spórolni lehet, így a cégvezetés belemegy.
Azért low waste, mert esetünkben 30%-kal csökkent a kidobott kesztyűk mennyisége, vele együtt a csomagolási hulladék is csökkent. Sokan akkor is új kesztyűt kértek, ha koszos lett, pedig még teljesen jó állapotban volt, és a funkcióját ellátta. 

5.2. Munkaruha

A munkaruhákat olyan csomagolásban kérjük, amit visszavesznek, és újra használnak. Ez is csak egy megbeszélésbe kerül a beszállítóval, könnyen kivitelezhető. Na jó, kell még valami amibe gyűjteni lehet a gyomagolást amíg vissza nem kerül a beszállítóhoz, de szerintem ezt mindenki megtudja oldani.

5.3. Hulladékgyűjtés

Hulladékgyűjtés is a beérkező alapanyagok csomagoló anyagába történik, így nem kell erre külön költeni, és újrahasznosításra kerül a csomagoló anyag. Ez is könnyen átültethető a gyakorlatba, hiszen nem jár beruházással.

5.4. Tooner illetve nyomtató patron újratöltés.

Ezt nem kell magyarázni, és szerintem ez már mindenhol így megy, legalábbis remélem.

Hulladék kezelésen, hasznosításon túl is van jó pár dolog, ami kisebb beruházással bevezethető, és megtérül. Ennek fényében először italozzunk:

6. Vízszűrő

Ballonos víz helyett irodai víztisztító is használható. Ezek ugyanúgy hűtik/fűtik a vizet, mint a ballonos társaik. Megfelelő szerződéskötéssel, a szűrők cseréjét, esetleges újrahasznosítását az a cég végzi, amelyik telepíti a berendezéseket. Szerződéskötés előtt érdemes tájékozódni a szűrők cseréjéről, illetve arról hogyan kezelik, újrahasznosítják-e. 

7. Saját pohár/ bögre

Ez egy nagyon jó dolog, és még pár fős cégeknél is alkalmazható, hogy egyszer használatos műanyag/papír poharak helyett mindenkinek sajátot biztosítanak. Kis cégeknél megoldható, hogy mindenki hoz egyet otthonról. (Szerintem minden háztartásban lapul legalább egy reklám bögre, vagy pohár amit nélkülözni lehet) Nagyobb cégeknél, meg azt érdemes hangsúlyozni, hogy hosszú távon jobban megéri egyszer kiadni nagyobb összeget egy bögrére, mint folyamatosan költeni, igaz kevesebbet egy eldobható eszközre. Hiszen egy nap egy ember legalább 3x iszik a munkahelyén, de inkább többször. Ez a bögre lehet üveg, kerámia/porcelán, bambusz, vagy fém. Nálunk bambusz lett, cég logóval, és az osztályok külön kis választott figurájával. Előtte volt céges logós, névre szóló porcelán bögrénk, de a porcelán az törékeny...és létezik fluktuáció is, így mindenkinek azt javaslom, hogy a cégének legjobban megfelelőt válassza. (Olyan megoldást is láttam, hogy pár, 5-6 db fém pohat tesznek a víz mellé, meg egy sterilizálót, és ivás után a sterilizálóba teszik a poharakat, de én nem innék ilyen pohárból, így ezt nem is javaslom.)

8. Kávéautómata

Ezeket a szuper gépeket úgy is be lehet állítani, hogy nem adnak alapból poharat, csak ha előválasztásnál kérünk. Mivel mindenkinek van saját pohara, így nincs is rá szükség jó esetben. Ha ez mégsem elég, akkor egy üzemeltetői egyeztetés után kivitelezhető lehet, hogy a pohárért kell fizetni jelképes összeget (pl.: +5 Ft). Senki sem szeret többet fizetni, így valószínűleg tényleg használni is fogja a poharát. 

Technológiai újítások a low waste jegyében

Nyílván ezek olyan dolgok amikhez adott a technológia, és így nem mindenhol kivitelezhető, de hátha valami hasonlót sikerül. 

9. Elektronikus check sheet: Papír űrlapok, helyett elektronikus ellenőrző "lapok" használata. Talán ez az amit a legkönnyebb bevezetni bárhol. A mai okostelefonok világában még külön eszköz sem kell hozzá. 

Komolyabb fejlesztéssel, beruházással az is elérhető, hogy a főbb berendezések fontos paramétereit online figyeljék szenzorok, és rögzítsék az adatokat, így visszanézhető, kereshető minden fontos információ.

10. Elektronikus oktatási anyagok, hírek: Nagy előrelépés volt, mikor az oktatási anyagok is elektronikussá váltak. Rengeteg papírt lehet vele spórolni.
Ez is olyan, ami nagyon könnyen kivitelezhető.
A hírek, információk is elektronikus úton jutnak el a dolgozókhoz. Akinek nincs e-mail címe, az az ebédlőben, illetve a pihenőben kihelyezett tévén keresztül értesülhet mindenről. Jogos a kérdés, hogy melyik a jobb, ha a tv megy, vagy kinyomtatni ezeket az információkat. Mivel több mint 3000 főről beszélünk, így ez a jobb, de kisebb cégnél nem biztos, ezt mindenki döntse el maga.

11. Ipari szennyvíz tisztítása: Ez egy szennyvíztisztító beruházásával jár, de üzembehelyezése után a tisztított ipari szennyvíz újra használható. Éljen a körforgás!

12. Kazán hulladék hő felhasználása: Ez tipikusan olyan, ami az adott technológiából ered, de ahol van kazán, ott kivitelezhető. 

12.1. Tápvíz előmelegítése: 

Ez a kazán hulladék hővel történik. 260 °C-ról 120°C-ra hűtik vissza a füstgázokat, mialatt a tápvíz felmelegszik.

12.2. Égés levegő előmelegítése

A kazánba bejuttatott égés levegő előmelegítésével kevesebb a földgáz felhasználás. Ezt is a kazán hulladék hőjével melegítik fel.

12.3. Épület fűtés

Épületek (iroda, öltöző, teszt épület, stb.) fűtésére a kazán füstgázt visszahűtik 40 fokra kondenzációs hőcserélővel, és ezt használják fűtésre.

A kazán hulladék hőt 3 lépésben hasznosítják, amivel rengeteg energiát spórolnak. Ezek mind jelentős beruházást jelentenek, de megtérülnek, hogy hol milyen gyorsan, az adott. Természetesen ezek bevezetése komoly előkészületeket, utánajárást, számolást igényel, hogy a cégvezetést is meggyőzzük, hogy idővel jó lesz.

Ezeken túl is van lehetőség még bőven. Nézzük az egyéb kategóriát: 

13. Étterem. Persze ez is olyan dolog, amit nem lehet mindenhol megvalósítani, de ha biztosított az étel melegítése, akkor többen tudnak élni az otthonról hozott étel fogyasztásával, a rendelés, és a vele járó sok hulladék helyett.

14. Papírtörlő: Alacsony CO2 kibocsátású, újrahasznosított papírtörlő vásárlása. A papírtörlő se nem low, se nem zero waste, de ha már kikerülhetetlen, akkor jó, ha tudjuk, hogy ez a lehetőség is adott, és nem mindegy, hogy mit használunk.

Most ennyit tudtam összeszedni, de amint valami még eszembe jut, vagy újabb dolgot sikerül bevezetni frissítem a listát.

Remélem tudtam segíteni, ötletet adni ezzel a kis listával. Ne feledjétek, szépen lassan, lépésről lépésre haladjatok, és a dolog anyagi résztét, a spórolást hangsúlyozzátok ki, akkor nagyobb sikerrel jártok. A lényeg, hogy ne adjátok fel! 

Szép napot/estét kívánok: Tünde

Sajnos az email feliratkozás megszűnt, de ha küldesz egy emailt a kreativzerowaste@gmail.com email címre "Feliratkozás" címmel, akkor továbbra sem fogsz lemaradni újdonságairól. (Leiratkozáshoz, pedig "Leiratkozom" címmel kérünk egy emailt.)


Megjegyzések